Części do samochodów

Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
-

Po naszych drogach wci¹¿ jeŸdzi dosyæ du¿o ciê¿arówek, autobusów i sprzêtu budowlanego z tradycyjnymi uk³adami hamulcowymi. W pojazdach tych hamulce dzia³aj¹ na zasadzie pneumatycznej. Jedynymi elementami elektrycznymi i elektronicznymi mog¹ byæ uk³ady ABS, ASR i obwody kontroli ciœnienia w poszczególnych uk³adach zapasu powietrza. Takie uk³ady hamulcowe omawiamy na szkoleniu P-1.

Budowa i zasada dzia³ania pneumatycznych uk³adów hamulcowych jest praktycznie identyczna w ró¿nych markach pojazdów, zatem szkolenie ma charakter uniwersalny. Omawiamy równie¿ ró¿nice w konstrukcji czy regulacjach uk³adu w poszczególnych markach.
Podstawowym elementem decyduj¹cym o ciœnieniu w si³ownikach hamulcowych jest g³ówny zawór hamulcowy, na który kierowca dzia³a odpowiedni¹ si³¹ przez peda³ hamulca. Najczêœciej zawory takie s¹ dwuobwodowe, czyli maj¹ dwa wejœcia po³¹czone ze zbiornikami powietrza i dwa osobne wyjœcia do sterowania hamulcami osi przednich i tylnych. Zawory te wystêpuj¹ w ró¿nych wariantach. Pierwszy wariant dotyczy iloœci z³¹cz - najprostsze zawory maj¹ cztery z³¹cza i odpowietrznik. Bardziej zaawansowane zawory wyposa¿one s¹ w piêæ przy³¹czy. Dodatkowe wejœcie „4” s³u¿y do korekcji ciœnienia hamowania osi przedniej w zale¿noœci od stopnia obci¹¿enia pojazdu. W zaworach kolejnego wariantu wystêpuje ró¿nica ciœnieñ miêdzy wyjœciami. Zawory takie równie¿ musz¹ byæ odpowiednio dobrane w zale¿noœci od tego, czy pojazd ma jeŸdziæ „solo”, czy te¿ ma ci¹gn¹æ przyczepê lub naczepê.
Nastêpnym istotnym elementem w uk³adzie hamulcowym jest korektor si³y hamowania, tzw. zawór ALB. Uzale¿nia on si³ê hamowania osi tylnej, a w niektórych sytuacjach równie¿ osi przedniej, od stopnia obci¹¿enia pojazdu. Zawory te mo¿na podzieliæ na dwie podstawowe grupy - sterowane pneumatycznie i mechanicznie. Zawory ALB sterowane pneumatycznie stosowane s¹ w pojazdach z zawieszeniem pneumatycznym, w których si³a hamowania uzale¿niona jest od ciœnienia w poduszkach. Diagnoza i regulacja tych zaworów jest stosunkowo prosta i nie musi byæ przeprowadzana zbyt czêsto. Drug¹ odmian¹ zaworów ALB jest zawór sterowany mechanicznie i znalaz³ on zastosowanie w samochodach z zawieszeniem resorowym. Korekcja ciœnienia w takim zaworze uzale¿niona jest od ugiêcia resorów na osi tylnej. Regulacja takiego zaworu powinna byæ przeprowadzana du¿o czêœciej ni¿ poprzedniego. Niestety, przeprowadzenie takiej operacji jest trudne, a regulacja zgodnie z fabryczn¹ tabliczk¹ ALB umieszczon¹ w pojeŸdzie najczêœciej koñczy siê niepowodzeniem.
Kolejne istotne dla dzia³ania uk³adu hamulcowego elementy to si³owniki i zaciski hamulcowe. Zasada dzia³ania si³owników jest bardzo prosta - ciœnienie dzia³a na powierzchniê czynn¹ membrany lub t³oka i w ten sposób wytwarzana jest si³a mechaniczna, która nastêpnie przekazywana jest do zacisku hamulcowego. Si³owniki wystêpuj¹ w ró¿nych rozmiarach, tzn. maj¹ ró¿ne powierzchnie czynne. Zastosowanie niew³aœciwego si³ownika spowoduje zmniejszenie lub zwiêkszenie si³y hamowania jednego ko³a lub ca³ej osi. W wielu sytuacjach diagnoza i ewentualna regulacja zacisków hamulcowych przysparza sporo problemów mechanikom.
Ka¿dy samochód musi byæ wyposa¿ony w uk³ad hamulca rêcznego bêd¹cego jednoczeœnie hamulcem awaryjnym. Uk³ad ten sk³ada siê z zaworu hamulca rêcznego steruj¹cego prac¹ zaworu przekaŸnikowego. Przekrój takiego zaworu znajduje siê na rysunku. Zawór przekaŸnikowy pozwala przyœpieszyæ nape³nienie i odpowietrzenie si³owników sprê¿ynowych.
Pojazdy u¿ytkowe czêsto wyposa¿one s¹ w szereg innych zaworów, których budowê, zasadê dzia³ania i sposób diagnozy omawiamy na szkoleniu. Elementy te to: zawór dopasowuj¹cy, przekaŸnikowy przeci¹¿eniowy, szybkiego odpowietrzania i inne.

Przyk³adowy schemat pneumatyczny uk³adu hamulcowego

 

Kolejna czêœæ szkolenia poœwiêcona jest uk³adom ABS (uk³ad antypoœlizgowy dzia³aj¹cy podczas hamowania) i ASR (uk³ad antypoœlizgowy dzia³aj¹cy podczas ruszania). Na zajêciach omawiamy szczegó³owo zasadê dzia³a, budowê i diagnozê czêœci elektrycznej tych uk³adów, czyli czujników prêdkoœci kó³, modulatorów ABS i sterowania.
Modulatory ABS maj¹ trzy stany pracy: zwiêkszania, zmniejszania oraz utrzymania ciœnienia w si³ownikach. Diagnoza tych elementów jest z³o¿ona. Aby je poprawnie sprawdziæ, nale¿y przeprowadziæ testy elektryczne i pneumatyczne. Niestety, usterki modulatorów zdarzaj¹ siê dosyæ czêsto, a ich niepe³na diagnoza mo¿e doprowadziæ do powa¿nych usterek po stronie mechanicznej, w³¹cznie z uszkodzeniem piast kó³. Czujniki prêdkoœci kó³ zwykle wymagaj¹ pomiarów rezystancji cewki omomierzem i tê czêœæ diagnozy przeprowadza wiêkszoœæ mechaników, niestety niewielu mierzy opór izolacji, co w niektórych sytuacjach jest dosyæ istotne. Jeszcze rzadziej przeprowadzany jest test dynamiczny za pomoc¹ oscyloskopu, a dopiero na podstawie takiego pomiaru mo¿na w 100% okreœliæ sprawnoœæ dzia³ania czujnika i ko³a polaryzacyjnego.
Na szkoleniu omawiamy dok³adnie schemat, budowê i diagnozê dwóch uk³adów ABS: KB3AL, oraz CI12, najczêœciej stosowanych w pojazdach MAN i innych. Uk³ady ABS mo¿na diagnozowaæ za pomoc¹ testerów diagnostycznych i kodów migowych. Do diagnozy tradycyjnych uk³adów hamulcowych i poszczególnych zaworów mo¿na tak¿e u¿yæ innych przyrz¹dów, takich jak: manometry, reduktory ciœnienia czy pirometry. Na zajêciach praktycznych sprawdzamy poszczególne zawory, wykorzystuj¹c do tego celu przyrz¹dy diagnostyczne oraz charakterystyki zawarte w materia³ach szkoleniowych i ogólnie dostêpne w internecie. Najczêœciej diagnozujemy równie¿ samochody i wykonujemy regulacje zaworów.
Ka¿dy uczestnik szkolenia otrzymuje skrypt, w którym zawarte s¹ podstawowe informacje, oraz komplet kilkunastu schematów elektrycznych i pneumatycznych ró¿nych wariantów uk³adów hamulcowych. Szkolenie P-1 jest równie¿ podbudow¹ do szkolenia EBS/ESP (P-2).

Pytania kontrolne:
1. Jakie czynniki maj¹ wp³yw na si³ê hamowania osi przedniej?
2. W jakich pojazdach i w jakim celu stosowane s¹ zawory przekaŸnikowe przeci¹¿eniowe?
3. W jakich zaworach dokonywana jest regulacja ciœnienia Pm, czyli ciœnienia wyprzedzenia hamowania przyczepy?
4. W jaki sposób i za pomoc¹ jakich elementów elektronika w pojeŸdzie silnikowym rozpoznaje fakt pod³¹czenia przyczepy oraz obecnoœæ i sprawne dzia³anie uk³adu antypoœlizgowego w przyczepie?
5. Jak wstêpnie mo¿na zdiagnozowaæ prawid³owoœæ dzia³ania modulatorów ABS w samochodzie?

TreϾ szkolenia:
1. Budowa i zasada dzia³ania pneumatycznych uk³adów hamulcowych.
2. Budowa i zasada dzia³ania zaworów pneumatycznych.
3. Symbole poszczególnych zaworów pneumatycznych.
4. Czytanie schematów pneumatycznych.
5. Omówienie podstawowych schematów pneumatycznych.
6. Zasada dzia³ania i elementy sk³adowe uk³adów antypoœlizgowych.
7. Podstawowe funkcje uk³adów antypoœlizgowych ABS i ASR.
8. Omówienie schematów elektrycznych uk³adów antypoœlizgowych.
9. Diagnoza uk³adów ABS i ASR.

 










InterCars Copyright © 2024  |  www.intercars.com.pl |Polityka cookies
devteam.intercars.com.pl www.qservicemoto.pl www.truck.q-service.com.pl www.q-service.com.pl www.perfectservice.pl www.ic4x4.pl www.motointegrator.pl Isuzu