Części do samochodów

Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
-

Nad systemem zapobiegaj¹cym blokowaniu kó³ podczas hamowania pracowano ju¿ w latach 30. ubieg³ego wieku. Mimo kilku patentów nie uda³o siê skonstruowaæ urz¹dzenia nadaj¹cego siê do zastosowania w produkcji masowej. Seryjny, sterowany elektronicznie uk³ad zapobiegaj¹cy blokowaniu siê kó³ podczas hamowania wprowadzono w autach osobowych w 1978 r., a w ciê¿arówkach - 3 lata póŸniej.

Pierwszym samochodem osobowym wyposa¿onym w seryjny uk³ad zapobiegaj¹cy blokowaniu kó³ podczas hamowania by³ w 1966 r. brytyjski Jensen FF, w którym zamontowano mechanicznie dzia³aj¹cy uk³ad Maxaret firmy Dunlop. W tym czasie doœæ zaawansowane prace nad uk³adem ABS prowadzi³a niewielka firma Teldix, która nawi¹za³a wspó³pracê z Daimlerem-Benzem. W 1973 r. Bosch przej¹³ 50% udzia³ów w firmie Teldix i kontynuowa³ prace nad doskonaleniem uk³adu ABS. Konstruktorzy zdawali sobie sprawê, ¿e najistotniejszym elementem i zarazem najtrudniejszym do zaprojektowania by³ elektroniczny sterownik ca³ego systemu. Od jego szybkoœci dzia³ania i niezawodnoœci zale¿a³ sukces przedsiêwziêcia. Bosch mia³ doœwiadczenie przy konstrukcji elektronicznych sterowników uk³adu wtryskowego Jetronic. Doœæ szybko opracowano wiêc elektroniczny sterownik uk³adu ABS. Sk³ada³ siê z tysi¹ca elementów.
Gotowe do produkcji urz¹dzenie zaprezentowano w 1978 r. i zamontowano w autach osobowych Mercedesa-Benza. Dziêki systemowi ABS uda³o siê nie tylko skróciæ drogê hamowania, lecz tak¿e zachowaæ sterownoœæ pojazdu podczas jednoczesnego hamowania i skrêcania. Szybko zorientowano siê, ¿e uk³ad ABS by³by szczególnie przydatny w pojazdach u¿ytkowych.

Ciê¿arówki z ABS

Proste przystosowanie uk³adu z aut osobowych nie wchodzi³o w grê ze wzglêdu na pneumatyczny, a nie hydrauliczny (jak w autach osobowych) system sterowania hamulcami. Co wiêcej, w pojazdach u¿ytkowych trzeba uwzglêdniæ zmieniaj¹c¹ siê masê, iloœæ i rozstaw osi czy mnogoœæ wariantów zabudowy. Co prawda pierwsze próby uk³adu ABS dla ciê¿arówek przeprowadzi³y ju¿ w 1975 r. koncern Boscha i firma Knorr-Bremse (uk³ad ABV), jednak system nie by³ jeszcze gotowy do seryjnej produkcji. System ABS dla ciê¿arówek i autobusów opracowany we wspó³pracy WABCO i Daimler-Benz testowano na fiñskim torze Rovaniemi w 1981 r.

W 1981 r. powsta³ system ABS dla ciê¿arówek i autobusów opracowany we wspó³pracy WABCO i Daimlera-Benza. W jego sk³ad wchodzi³ elektroniczny sterownik, czujniki prêdkoœci obrotowej kó³ jezdnych oraz modu³y regulacji ciœnienia przy ko³ach.

System zbudowany by³ z czujników prêdkoœci obrotowej kó³, sterownika i modulatorów ciœnienia w si³ownikach mechanizmów hamulcowych. Sterownik, na podstawie b³yskawicznie przetwarzanych informacji z czujników, tak regulowa³ ciœnienie powietrza w si³ownikach hamulców poszczególnych kó³, by poœlizg kó³ podczas hamowania utrzymywa³ siê w obszarze wystêpowania ich najwiêkszej przyczepnoœci. Po naciœniêciu hamulca sprê¿one powietrze by³o kierowane ze zbiornika do si³ownika hamulca przez modulatory ciœnienia. Modulator ciœnienia sk³ada³ siê z zaworu elektropneumatycznego, który pod wp³ywem sygna³ów otrzymywanych ze sterownika zmienia³ wartoœæ ciœnienia powietrza w si³owniku hamulca. Zasada dzia³ania uk³adu ABS dla ciê¿arówek by³a wiêc identyczna z uk³adem opracowanym dla aut osobowych.
Bosch opracowa³ uk³ad ABS dla pneumatycznych uk³adów hamulcowych w 1982 r. Rozwiniêciem uk³adu ABS by³ system zapobiegaj¹cy poœlizgowi kó³ podczas ruszania ASR.
W 1996 r. pojawi³ siê Mercedes-Benz Actros z elektronicznie sterowanym uk³adem hamulcowych EBS i hamulcami tarczowymi. Kolejnym wa¿nym krokiem w rozwoju uk³adu hamulcowego by³ wprowadzony w 2000 r. uk³ad stabilizacji toru jazdy ESP (Mercedes-Benz Actros) - 5 lat po samochodach osobowych. Od tego czasu obserwuje siê integracjê systemu hamulcowego ESP z urz¹dzeniami podnosz¹cymi bezpieczeñstwo jazdy, jak system kontroli odleg³oœci czy asystent pasa ruchu. Od 2006 r. rozpowszechnia siê awaryjny hamulec postojowy, który po³¹czony z pomiarem odleg³oœci mo¿e w razie niebezpieczeñstwa zatrzymaæ pojazd. Samoczynne hamowanie pojazdu, czêsto bez udzia³u kierowcy, wynika z coraz wiêkszego zaufania do mo¿liwoœci i nieomylnoœci elektronicznego sterownika, który zastêpuje cz³owieka.










InterCars Copyright © 2024  |  www.intercars.com.pl |Polityka cookies
devteam.intercars.com.pl www.qservicemoto.pl www.truck.q-service.com.pl www.q-service.com.pl www.perfectservice.pl www.ic4x4.pl www.motointegrator.pl Isuzu